Jangan pandang aku mcm x de mata !!!

MEMASAK...itulah kje aku tiap-tiap hari...Oleh kerana pihak Kementerian Pelajaran Malaysia belum bersiap sedia untuk panggil graduan pendidikan mcm aku nie untuk jadi cikgu lagi, sO kje aku adalah 'Suri Rumah Sepenuh Masa'...Bila bercakap sOal suri rumah nie mestilah kjenye memasak untuk suami, kemas rumah, basuh baju, dan lain-lain kan. Setiap pagi aku memang kne bangun seawal yang mungkin, selalunye pukul 5.30 pagi cam tu...time tu aku rase ade yang tengah sedap bermimpi kan. X pe, aku buat ikhlas kerana Allah.. aku nk pahala...tanggungjawab sebagai isteri memang perlu aku pikul sebaik-baiknye. Memang tiap2 hari mcm tu, kecuali hari En.Suami cuti...bOleh la bgun lewat ckit...tapi smyg SUBUH ok.. :) En.Suami memang suke makan, dan yang lagi best suke makan masakan kat rumah...sO memang kje aku memasak okeyh. Setiap pagi aku perlu siapkan sarapan, En.Suami x main la makan biskut kering atau rOti gardenia tu. Paling lekeh nak nasi gOreng, nasi lemak, mee gOreng, k.teOw gOreng atau pon kuih2 gitu. Haaa, memang aku kena buat okeyh, perut suami kena jaga.

Aku dah buat sehabis baik untuk suami aku. Tapiiiii..tapiiii...dan tapiiiiii, aku masih lagi t'dengar2 sang 'pereka cerita' yang mengatakan bahawa aku nie x reti masak, x reti kemas rumah, pendek kata aku nie x reti segala2nye lah...KalO aku x reti segala2nye, kenape laki aku puji jew masakan aku, makan sampai licin jew. Bukan nak cakap aku ni HEBAT memasak, tapi okey lah setakat nk jaga perut suami...okey lah dari orang2 lain yang langsung x reti ape2...sampaikan nak masak nasi pon x reti, LEMBIK sebab terlebih air.. Weihh, jaga mulut sikit...jgn pandang aku macam x de mata. Jangan pandang aku macam aku x reti ape-ape. Kalo aku x reti masak, laki aku cOmfirm makan kat kedai selalu dan cOmfirm jugak laki aku x bOroii macam sekarang. Dan kalO aku x reti kemas rumah jgk...cOmfirm laki aku bebel 24 jam tanpa henti sebab aku taw la laki aku mcm mn. Bukan bermaksud aku duduk asrama dr skOlah dulu & duduk kat universiti selama 4 tahun...makan tapau kat cafe, x memasak selalu...x bermaksud aku x reti memasak, grgrrrrrrr... ( geram )
Sebelum mengata, lebih baik buat kaji selidik dulu okeyh. Aku duduk dengan laki aku setiap hari sO laki aku taw aku macam mana. Tak sama mcm dengan orang yang mengata dekat aku tu... mayB aku akan ingat sampai bila-bila...

KalO nak cakap aku x reti memasak, ape benda skill yang perlu ade sangat untuk membuktikan bahawa seseorang tu pandai masak???Meh kasi cerita kat aku. Aku bukan Chef, aku jugak bukan peserta Master Chef...( eh, kalo peserta Master Chef pon aku tengOk xde la hebat sangat ) aku adalah aku. Aku memang x pandai nak menunjuk-nunjuk. Pendek kata aku nie bukan jenis nak cerita kat sume orang...aku pandai buat tu, pandai buat nie, pandai masak tu, & pandai masak nie. Relax-relax sudah. Tapi kat dalam entry aku kali nie...aku nk tulis jugak ape benda yang aku bOleh buat, ape benda yang bOleh aku masak. Bukan ape, ini untuk membuktikan bahawa aku xde lah JAHIL sangat berkaitan masak-memasak nie.

KalO bab buat KUIH-MUIH nie, aku okey jew...x de istilah x reti langsung okeyh...kuih ape yang aku leh buat??? KARIPAP, KERIA, DONAT, KETAYAP, CARA BERLAUK, POPIA, SERI AYU, APAM POLKADOT, CUCUR BADAK, ROTI SARDIN GULUNG, PIZA, KEKCOKLAT, KEK BATIK, PUDING CARAMEL dan lain-lain yang aku sendiri pon x ingat dah nk senaraikan kuih ape lagi...aku reti jew buat. Sebab zaman skOlah dulu...mak aku buat kuih, letak kat kantin-kantin skOlah...dari situ aku blaja, sO jangan pandang aku x de mata. Dan kalo bab MASAKAN plak aku boleh jew masak masakan kegemaran laki aku, ASAM PEDAS JOHOR. janji bahan-bahan nk memasak tu cukup..baru sedap...KARI AYAM / IKAN, AYAM KICAP BEREMPAH, AYAM MASAK MERAH / ROS, RENDANG AYAM / DAGING, SIAKAP 3 RASA, PAPRIK AYAM / DAGING,..... Aku jugak bOleh masak NASI TOMATO, NASI AYAM, NASI DAGING, LAKSA, LAKSAM, MEE KUAH, dan lain-lain lagi...malas nak menaip dah. Nie bukan nk tunjuk aku HEBAT MEMASAK, tapiiii untuk luahan sahaja. Untuk membuktikan bahawa aku TAK JAHIL BERKAITAN MASAK MEMASAK NIE..

Aku memang tersangat SAKIT HATI bila dapat tau orang mengata mcm tu...tapi bila suami aku bagi kata-kata semangat & cakap cam nie.... "Sayang okey ape, rajin...pandai masak...kalO x pandai masak x de lah B nk makan kat rumah jew...x de lah gemuk mcm sekarang nie... (sambil gelak2), biar jew ape orang nak cakap...yang penting, B sebagai suami syg...taw isteri B nie mcm mana..." Aku bangga punya suami mcm nie..syukur sangat2...dia kekuatan untuk aku terus rajin dan lebih memikul tanggungjawab sebagai isteri.
~I LOVE YOU UNTIL JANNAH~

~Seki!an~

Terima Kasih Thankz, Arigato, Shukriya, Salamot,Xie-Xie

No comments:

Post a Comment